Saturday, September 13, 2008

Hari Raya

Bila sebut hari raya saja ramai yang berfikir tentang balik kampung, beli baju baru, buat kuih muih, hias rumah cantik-cantik, dan sebagainya.itulah tradisi yang berlaku sejak sekian lama dipupuk apabila tiba hari raya.

marilah kita fikir sejenak dalam menyambut ketibaan hari raya ini. persoalannya disini apa sebenarnya hari raya yang selalu kita sambut ini, adakah ianya satu hari yang besar atau bagaimana? kalau benar hari raya itu hari yang besar, dimanakah letak kebesaran atau keutamaannya. apakah hakikat hari raya yang sebenarnya dan kalau lah hari raya itu hari yang besar, bagaimana pula kita patut menyambutnya, apakah yang patut kita lakukan pada hari itu atau bagaimanakah patut kita mengisinya? atau adakah cukup hari raya itu disambut hanya dengan bersembahyang hari raya, mengirim kad-kad hari raya, berziarah, menjamu selera dan bermaaf-maafan.

Hari raya aidil fitri adalah hari raya yang disambut selepas kita menunaikan puasa selama sebulan. pada masa kini, masyarakat kita tidak lagi menghayati pengertian hari raya yang sebenarnya, mereka kira hari raya puasa hari untuk berseronok, berpesta dan bersuka ria, hari untuk melepaskan geram setelah sekian lama disekat nafsu mereka daripada perkara yang membatalkan puasa. semua perkara ini berlaku kerana pengertian sebenar hari raya sudah dilupakan dan yang lebih malang lagi ada yang tidak tahu apa sebenarnya hari raya itu.

pengertian hari raya yang sebenarnya cukup mudah iaitu 'mengembalikan fitrah'. apa yang dikatakan mengembalikan fitrah itu ialah kita dapat lihat pada nama hari raya itu sendiri iaitu 'Aidil Fitri'. daripada nama hari raya ini, 'aidil' itu sendiri bermaksud 'mengembalikan' dan 'Fitri' itu bermaksud 'Fitrah'. dalam erti kata lain, aidil fitri bermaksud hari menyambut kejayaan mengembalikan fitrah manusia kepada keadaan asalnya yang suci dan bersih.

selama sebelas bulan dalam setahun manusia bergelumang dengan nafsu dan dunia. selama itu jugalah fitrah manusia dicemari, dikotori, dan dirosakkan. fitrah manusia kian bertambah lemah dan tidak bermaya. dengan rahmat dan kasih sayang allah dikurniakan kepada kita satu bulan dalam setahun iaitu bulan ramadhan untuk kita berpuasa supaya fitrah manusia yang lemah itu dapat dibersihkan disuci dan dikuatkan semula. supaya kerakusan nafsu itu dapat ditekan dan diimbangi. kalau tidak, nafsu akan bermaharajalela ke atas manusia dan melakukan kerosakkan dimuka bumi ini.

2 comments:

cr7lyn said...

Datangnya Ramadhan Al-Mubarak
Ada cahaya dimana-mana
Setiap malam dan waktu berbuka
Wajah-wajah kesyukuran...
Sujud dan rintihan meminta keampunan
menyetuh dada dan isi hati ini
didalam kesyahduan.

Dan tentunya...
Ada lambaian menunggu dihujung sana
Satu kepastian
bakal menanti semua...!
Insya-Allah...

cr7lyn said...

Man Utd klh ngan Liv 2-1
sedey.. :(