Thursday, September 25, 2008

Kisah bulan puasa

semua orang tahu bulan puasa ni terdapat banyak rahmat allah dan merupakan penghulu bagi segala bulan. Seperti yang kita tahu di bulan puasa ni terdapat banyak kisah2 yang memberikan keinsafan kepada kita dan tak kurang juga ada kisah2 yang memberi semangat untuk kita terus hidup. apa yang saya nak cerita disini adalah berkenaan dengan kampung saya.

kisahnya bermula begini, setiap tahun apabila tiba je bulan puasa akan ada satu budaya yang selalu diamalkan di kampung saya. iaitu budaya mengejut orang kampung bersahur, pelik kan nak sahur pun kena kejut ke tapi itulah budaya kampung saya, dan yang lebih menarik lagi adalah orang yang kejutkan orang kampung sahur adalah budak2 belaka yang diketuai oleh seorang duda, Setiap hari selepas solat terawih saja semua budak2 kampung akan berkumpul di madrasah di sebelah masjid, saya sekali la terlibat, kami akan membawa dulang dari rumah ke rumah mengelilingi kampung minta kuih-muih yang ada untuk kami buat bekalan sahur pada pagi itu. lepas dah penat pusing satu kampung kami simpan kuih-muih yang dibagi tadi di dapur madrasah dan kami semua akan tido di madrasah tersebut.

apabila waktu sahur nanti ketua kami akan kejutkan kami semua untuk sahur, lepas sudah sahur, kami akan berarak mengelilingi kampung sambil menjerit 'bangun sahur' di setiap rumah yang kami lalu, kadang-kadang kami berzanji atau marhaban semasa keliling kampung, lepas dah habis pusing satu kampung kami balik ke madrasah untuk solat subuh dan lepas tu baru la kami balik rumah masing-masing. begitu lah rutin hidup kami setiap hari pada bulan puasa mengejut orang kampung sahur. itulah suasana yang berlaku di kampung saya, cukup menarik dan unik.

No comments: