Saturday, November 15, 2008

apa sebenarnya

melihat kepada kehidupan manusia sekarang, kita tidak lagi memikirkan apa yang sepatutnya kita lakukan untuk kebaikan semua manusia tetapi ape yang sebenarnya kita fikirkan sekarang adalah bagaimana kebaikan itu digunakan untuk kita mengelakkan diri kita daripada melakukan kebaikan yang sebenarnya atau pun yang sepatutnya kita lakukan.

mungkin ada yang tidak faham apa sebenarnya yang saya nak ceritakan ini tapi inilah satu-satunya perkara yang sedang saya fikirkan. kalau dulu kita sibuk mengerjakan kebaikan demi untuk mencapai kebahagiaan tetapi lihatlah zaman sekarang apa yang terjadi, manusia masih lagi mencari kebahagiaan dengan melakukan pelbagai kebaikan tanpa memikirkan ape sebenarnya kebaikan tersebut.

apabila sebut saja tentang kebaikan kebanyakan daripada kita mentafsirkannya sebagai satu perkara yang memberi impak positif kepada kita semua. namun kebaikan ini sebenarnya cukup luas pengertian dan pentafsirannya, ianya tidak terhad pada pandangan mata kita saja tetapi merangkumi segenap perkara dan tingkah laku kita sebagai seorang manusia. jadi lakukan kebaikan demi untuk mencapai kebaikan yang sebenarnya.

1 comment:

Ahmad Firdaus Ibrahim said...

Saya setuju dengan pandangan dari anda. Tapi jangan kita mengharapkan balasan setelah kebaikan kita lakukan. Takut nanti jadi tak ikhlas pula. Ikut cara ni lagi bagus, berbakti kepada tanah kita dapat hasilnya. Marilah bertani, balik la kampungmu di Kota Tinggi, banyak tanah yang boleh diusahakan..